Wednesday, May 19, 2010

TAMADUN ISLAM

CONTOH SOALAN:

TEMA 1: huraikan langkah-langkah yang diambil oleh nabi Muhammad s.a.w dalam menyatukan masyarakat di madinah.

Nabi Muhammad s.a.w berasal daripada keturunan bani hasyim yang memainkan peranan penting dalam sosiopolitik dalam masyarakat arab ketika itu. Sebelum dilantik menjadi rasul, baginda terkenal sebagai seorang pedagang dan sangat dihormati pada ketika itu kerana telah menyelesaikan masalah pertelagahan tentang hajarulaswad.Setelah dilantik menjadi rasul-NYA, nabi Muhammad s.a.w menyampaikan dakwah secara sulit atau terang-terangan. Sebelum dakwah dilakuakn secara terang-terangan, orang islam melakukan ibadat solat secara tersembunyi.Dalam meneruskan usaha dakwahnya, nabi muhamad s.a.w telah menerima tentangan hebat daripada orang quraisy makkah sehingga baginda mengambil keputusan untuk berhijrah ke madinah.

Langkah-langkah yang diambil oleh Nabi Muhammad S.A.W untuk menyatukan masyarakat islam di madinah ialah melalui pembinaan masjid. Ini adalah usaha pertama Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah. Fungsi masjid ialah tempat perhimpunan umat Islam untuk mengadakan perbincangan, pusat pengajian, tempat beribadat, pusat pentadbiran dan berurusniaga. Masjid terawal yang dibina ialah masjid Nabawi. Pembinaan masjid telah melipat gandakan usaha-usaha dakwah nabi Muhammad s.a.w di Madinah.

Seterusnya ialah piagam madinah ataupun perjanjian politik. Piagam madinah ataupun perjanjian politik ini diperkenalkan untuk tujuan menyatupadukan masyarakat Madinah yang majmuk iaitu berbilang bangsa. Kandungan Piagam ini mencatatkan hak dan tanggunjawab pemerintah dengan golongan yang diperintah, tanggungjawab orang Islam sesama Islam, Orang Islam dengan orang bukan Islam, tanggungjawab terhadap terhadap negara Madinah, dan juga hak orang-orang bukan Islam.

Selain itu, langkah yang diambil ialah menyatupadukan suku kaum Aus dan Khazraj. Langkah ini bertujuan menamatkan permusuhan tradisi. Golongan ini sudah lama bermusuhan di Madinah kerana kegiatan orang Yahudi yang sering melaga-lagakan golongan ini untuk kepentingan mereka.

Tambahan pula, nabi Muhammad s.a.w. mempersaudarakan golongan Muhajirin dengan golongan Ansar. Ia dilakukan atas tujuan untuk saling bantu-membantu sesame mereka. Contohnya Nabi mempersaudara Hamzah dengan Zaid bin Harithah, dan Abu Bakar dengan Kharijah. Konsep persaudaraan ini tidak melewati batas persaudaraan yang mempunyai darah keturunan dan mereka dilarang mewarisi harta. Sebaliknya lebih kepada ikatan kepaercayaan dan akidah. Persaudaraan yang ditanam oleh Nabi Muhammad s.a.w telah berjaya membentuk satu ikatan yang kukuh di kalangan umat Islam.

Langkah yang lain diambil oleh baginda ialah mengambil tindakan memerangi serta menghalau dan menghukum golongan Yahudi yang melanggar piagam Madinah. Kaum Bani Qainuqa’ diusir kerana mempersenda-senda kemenangan umat Islam dalam perang dan perkampungan kaum Badar dikepung seterusnya mereka diusir keluar dari Madinah. Kaum Bani Nadhir dihalau kerana menyokong kaum Quraisy dalam perang Uhud dan membuat pakatan untuk membunuh Nabi. Kaum Bani Quraizah dikenakan hukuman yang lebih keras, iaitu semua lelaki dewasa dibunuh, harta dirampas, manakala golongan wanita dan kanak-kanak diusir dari Madinah. Implikasi pengusiran golongan Yahudi ini, maka konsep ummah kini hanyalah umat Islam sahaja, dan secara tidak langsung negara menjadi aman dan stabil.

Seterusnya, Memperkenalkan sistem ekonomi yang adil serta menghapuskan sebarang bentuk penindasan khususnya amalan riba. Nabi menggalakkan kegiatan pertanian dan perdagangan.

Sesungguhnya Islam dibangun atas landasan persaudaraan sejati yang merupakan buah dari keimanan yang tinggi. Jika kita mengambil contoh dari Rasulullah saw. dan para sahabat, maka persaudaraan sejati semacam itu hanya terdapat pada manusia-manusia yang berjiwa bersih dan berakhlak mulia. Persaudaraan ini melahirkan cinta kasih, ibarat mata air yang memancar keluar dan mengalir dengan sendirinya. Hal ini tidak bisa dipaksakan dengan peraturan atau undang-undang apapun juga. Persaudaraan ini akan berkembang di dalam hati dan membebaskan fikiran manusia dari cengkeraman egoisme, kekikiran, serta akhlak dan budi pekerti yang rendah.

3 comments:

  1. yay yay finally aku dah baca habis blog islam kaau..hehe dah curi point point semua buat nota pun..kasih kasih..kejaap lagi buat nota dunia pulaak....meman membantu ni blog ni..hebaat woo..hehehe sila teruskaan taau..thankkiu azfar=)

    ReplyDelete
  2. hahaha~ yeay yeay~ sama sama pun.. :)

    ReplyDelete
  3. hehehe azfar = lihai..yay yay^^

    ReplyDelete