Wednesday, May 19, 2010

TAMADUN ISLAM 2

CONTOH SOALAN:

TEMA 3: Jelaskan isi perjanjian hudaibiyah dan kesannya terhadap perkembangan politik di madinah.

Perjanjian Hudaibiyah berlaku pada bulan Zulkaedah tahun keenam hijrah (Mac 628 M) dan ditandatangani antara pihak Musyrikin Mekah dengan Rasulullah. Dinamakan perjanjian Hudaibiyah sempena nama tempat perjanjian ini ditandatangani. Rasulullah bersama-sama 1400 orang Islam Madinah menuju ke Mekah untuk menunaikan ibadah haji dan umrah. Apabila pihak Musyrikin mendapat tahu hal ini, wakil mereka datang menemui Rasulullah untuk mengetahui tujuan kedatangan orang Islam ke Mekah. Maka, Rasulullah menghantar Uthman bin Affan ke Mekah untuk menjelaskan tujuan tersebut kepada wakil pihak Musyrikin itu.

Uthman bin Affan ditahan dan tersebar berita bahawa beliau telah dibunuh. Orang Islam pun berikrar untuk menuntut atas kematian itu. Ikrar ini dikenali sebagai 'Baiátin ridhuan'. Apabila mendengar berita ini, pihak Musyrikin pun membebaskan Uthman bin Affan dan menghantar Suhail bin Amru untuk berunding dengan orang Islam. Perundingan ini membawa kepada berlakunya "Perjanjian Hudaibiyah".

Diantara isi kandungan yang tercatat didalam perjanjian hudaibiyah ini adalah gencatan senjata selama sepuluh tahun. Ini bermaksud kedua-dua pihak tidak boleh membuat serangan bersenjata kepada satu pihak yang lain.

Selain itu, orang Islam hanya dibenarkan memasuki Makkah pada tahun berikutnya, tinggal di Makkah selama tiga hari sahaja dengan hanya membawa senjata bersarung. Ini memebolehkan umat islam mengerjakan ibadat umrah di Makkah dengan selamat dengan membawa senjata bersarung iaitu pedang yang panjang yang diletakkan dibelakang badan si pemakai.

Tambahan pula, isi lain yang terkandung ialah bekerjasama kepada perkara yang membawa kebaikan. Seperti contoh perkara yang membawa kebaikan ialah dengan melakukan urus niaga dengan adil dan tidak membuat sebarang serangan ke atas umat Islam.

Seterusnya, Orang Quraisy yang lari ke pihak Islam tanpa kebenaran keluarga dikembalikan semula manakala orang Islam yang lari ke pihak Quraisy tidak perlu dikembalikan. Ini membolehkan pihak Islam menerima pertambahan bilangan saudara baru kerana berlakunya penyebaran Islam didalam kaum musyrikin Makkah yang tidak dapat dilihat oleh kaum musyrikin Makkah itu sendiri.

Selain itu, isi perjanjian hudaibiyah yang lain ialah kedua-dua pihak boleh membuat perjanjian dengan mana-mana kabilah Arab tetapi tidak boleh membantu peperangan. Seperti contoh, kaum musyrikin Makkah boleh membuat perjanjian yang lain seperti hal-hal perdagangan dan perniagaan tetapi tidak boleh membuat urusan perjanjian untuk memberi bantuan dalam peperangan.

Terdapat beberapa hikmah dalam perlaksanaan perjanjian Hudaibiyah ini. Antaranya ialah, berkembangnya syiar Islam. Kehidupan masyarakat aman dan damai. Pengiktirafan Rasulullah dan negara Islam di Madinah. Rasulullah diiktiraf sebagai ketua negara madinah dan baginda disanjungi dan dihormati oleh masyarakat dalam pelbagai kabilah. Membuka jalan kepada pembebasan Mekah daripada Musyrikin Quraisy. Orang Islam dapat membuat perhubungan dengan kabilah Arab yang lain.

Diantara kesan yang boleh dilihat selepas perjanjian Hudaibiyah ialah kaum musyrikin Quraisy semakin lemah dan Islam semakin kuat dan semakin berkembang luas serta semakin maju dalam pelbagai sektor. Selain itu, Orang Yahudi yang khianat diusir dari Madinah dan tidak dibenarkan berpijak lagi ke bumi Madinah. Kemudian, Rasulullah mengajar ummatnya bagaimana untuk membuat perjanjian dengan kaum kafir supaya ummatnya tidak mudah tertipu oleh kaum kafir. Seterusnya, corak politik Rasulullah yang lebih menjurus kepada pemerhatian dan pemikiran dapat menarik perhatian masyarakat di setiap pelusuk negeri sekitar Madinah dan Makkah.

No comments:

Post a Comment